Sunday, November 11, 2007

Malaysian's Attitude

Well, as usual me went to work in BTC. Wallawei, recovery macam ****! Malaysians just doesn't have the correct attitude when it comes to this-is-not-mine-therefore-I-couldn't-care-less merchandise. I mean BTC dah jadi khutub khanah (untuk generasi cyber, itu perkataan seerti dengan perpustakaan). Oklah kalau nak membaca tapi tak mahu membeli, tapi janganlah sampai jahanam buku buku tu. Tahu kenapa jahanam? Sebab mak bapak area sana yang kononnya cerdik pandai, biar ajer anak dia bersepah sepah di sana dan pergi menghilangkan diri bershopping sakan, either at Tesco or IKEA or, Ikano or Metro Jaya, or even Flea Market. Lagi lagi kalau sale. Budak tanpa pengawasan memanglah. Sometimes I do raised my voice especially when the kids start running around and knocking things or other people around them. Kenapa kita balut buku? Sebab tak mahu dia rosak kan? Kenapa kedai balut merchandise diorang? Sebab tak mahu customer bukak sesuka hati, itu pun diorang tak reti reti bahasa. Sometimes I do go and gave a lecture, to these tak-reti-bahasa punya parents ni.

"Er, excuse me Madam but there are reasons why we shrink wrapped those items, and since you have not purchased them, kindly bring it over to any staff for it to be opened. And browsing strictly at Info Counter please?"

Siap marah lagi tu, "What?! You expect to me to read here ah?!"

My answer; "Well, I do not expect you to read here, you can read it at home or anywhere else as you please, once you have purchased it. but yes, Browsing is strictly here. "

Then they say "Stupid".

Again my answer, "Forgive me for not being smart, but you did mentioned browsing and therefore, browsing should not be taking too much time I believe. You do understand that browsing and reading is 2 different thing right?". And so they kept quiet. Not without muncung panjang tu of course.

I am not saying we are always right anyway. Tapi pada padalah. Another Chinese uncle once lectured me on how Malays ni malas, assuming I am a school drop out, and was not interested in continuing my studies. Saya sengih ajerlah mendengarkan dia membebel, Melayu ni malas, tak innovative, asyik mengharapkan bantuan ajer bla blah blah. Kenapa? Sebab saya Melayu beragama Islam dan bertudung. Last sekali dia tanya saya, lepas ni nak buat apa? Takkan nak kerja saja. Slow ajer saya jawab, " Saya baru selesai graduasi dari International Islamic University Malaysia. Saya memang sedang mengumpul duit untuk menyambung pelajaran saya." Nak jadi cerita pulak, ada seorang customer datang bertanyakan sesuatu dalam bahasa Inggeris, maka saya pun berbahasa Inggeris. Tercenganglah pakcik tadi, oooh budak ni bukanlah seorang drop out, dan boleh pula berbahasa Inggeris. Demikianlah saya menutup mulutnya. Sheeesh people...............

No comments: